مبانی و روش های تربیت ۶۰ – پیشگیری
خانه » مبانی و روش های تربیت » مبانی و روش های تربیت ۶۰ – پیشگیری

مبانی و روش های تربیت ۶۰ – پیشگیری

دی ۱۳۹۷
11 بازدید
بدون دیدگاه

عواملى که براى تقوا بر شمردیم، روحیه تقوا و پروا را در انسان مى‏ پروراند و روحیه پروا انسان را وادار مى‏ کند که در صدد پیشگیرى بر آید، چنان‏که با احتمال درنده در سر راه، وسیله دفاع بر مى ‏دارد، با احتمال کمین و هجوم دشمن، نگهبان مى ‏گذارد، پروا داشتن از انحراف و نرسیدن به هدف و گم کردن راه، ایجاب مى‏ کند که انسان مسائلى را مراعات کند و به چیزهایى پاى‏ بند باشد از این قبیل:

۱. انتخاب هادى و راهنما نخستین چیزى است که انسان در اثر تقوا و پروا داشتن به آن مقید مى‏ شود.

طى این مرحله بى همرهى خضر مکن‏

ظلمات است بترس از خطر گمراهى‏

(حافظ)

کسى که از گم کردن راه و هدف پروا دارد، همراه راهنما قدم بر مى‏ دارد. در مسیر دین و دیانت، امام و راهنما مى‏ خواهد. امام و راهنما باعث مى‏ شود که انسان در صراط مستقیم باشد تا به مقصد برسد، مثل راهنمایى رسول الله‏ صلى الله علیه وآله و ائمه‏ علیهم السلام در طول تاریخ و مثل راهنمایى حضرت امام خمینى قدس سره جامعه انقلابى را از آغاز حرکت تا وصول به مقصد اسلامى.

تمام احادیث و روایات و آیات مربوط به امامت و رهبرى، بر این مدعا گواه روشنى است.

۲. خوددارى از تضییع نیرو و انحراف یافتن. کسى که پروا داشته باشد بدون اطلاع راهنما، از کوره راه‏ها و بى‏راهه‏ هایى که نمى‏ داند به کجا مى‏ رسد، حرکت نمى‏ کند.

۳. مواظبت از کمین دشمن و عوامل او که مى ‏خواهند ضربه بزنند.

۴. هدف را مشخص شناختن و به آن ایمان داشتن و مراقبت کردن که فراموش و یا تبدیل نشود والا همه حرکات ضایع مى‏ گردد.

۵. حفظ شعائر و نشانه‏ ها در مسیر، که مثل تابلو کنار جاده براى انسان شعور و تذکر و آگاهى ایجاد مى‏ کند. شعائر اسلامى چنین خاصیتهایى دارد.

۶. تغذیه فکرى و فرهنگى و روشنگرانه که نمى‏ گذارد تاریکى جهل جوِّ جامعه را تیره کند و دشمنان به جاى دوست، خود را جا بزنند و گرگها به لباس میش در آیند، همان‏طور که تغذیه جسمى براى حرکت ظاهرى ضرورى است(۲۵۹).


۲۵۹) به همه این مسائل در پنج آیه اول سوره البقره توجه داده شده است. و در سوره آل عمران (آیه ۱۰۳ و ۱۰۴ بعد از آن‏که به اعتصام به حبل الله (که همان هادى است) امر نموده، وجود گروه امر به معروف و نهى از منکر را ضرورى دانسته که عامل حفظ ارزشها و مانع کجروى‏ هاست.

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود.

*

*

top